Podívejte se na koncept rychlého vznášedla poháněného turboventilátorem

V roce 1974 vytvořil francouzský vlak rychlostní rekord přesahující 250 mil za hodinu. Ale tento vlak se nepodobá žádnému jinému před ním. Místo aby se válel na kolech vlaku, vznáší se na vzduchovém polštáři. V 70. letech se o vznášedlech vážně uvažovalo o řešení pomalé, zastaralé železnice, která stále více musela konkurovat novým superdálnicím a dokonce i meziměstské letecké dopravě.

Bez valivého odporu vlakových kol slibovaly vznášedla větší efektivitu a mnohem vyšší rychlosti. Přiváděním vysokotlakého vzduchu přes zvedací podložky se vznášedla vznášejí na vzduchovém polštáři podobně jako vznášedla. Jeden z nejznámějších prototypů vznášedla se jmenoval Aerotrain. Vedoucí inženýr Jean Bertin a jeho tým ve Francii navrhli několik verzí, včetně jedné, která mohla přepravit 80 cestujících. I80HV byl poháněn turboventilátorem pocházejícím z dopravního letadla, který produkoval přes dvanáct tisíc liber tahu.

 

Vpředu dodávala plynová turbína o výkonu 400 koňských sil vysokotlaký vzduch, aby vznášel dvacet naložený vlak čtvrt palce od jeho vodicí dráhy. Britové a Američané také experimentovali s technologií vznášedla, která zahrnovala lineární indukční motor pro lepší účinnost. Britský výzkum vedl k vývoji RTV-31 Tracked Hovercraft a americký vyvinul několik prototypů, které vyvrcholily vývojem Urban Tracked Air Cushion Vehicle (UTACV).

Ale stejně jako jejich protějšek Maglev, Hovertrains nedokázal revoluci v železnici. Vznášedla, Maglevy nebo jakákoli jiná inovativní alternativa k železnici musí konkurovat téměř miliónu kilometrů již existující železniční trati. Se stanicemi a infrastrukturou vybudovanou téměř v každém městě na světě. Omezení konvenčních železnic nebyla překonána jediným inovativním skokem vpřed, ale postupnými zlepšováními. Stávající železniční sítě byly modernizovány úseky tratí, které zvládaly vyšší rychlosti.